Kender du det med, at der er for meget drama eller uro omkring dig…?
Tirsdag morgen.
Du vågner egentlig frisk og udhvilet. Trækker gardinerne fra og nyder solskinnet et øjeblik. Kaffemaskinen kører, og du tænker, at det bliver en god dag.
Men så begynder det…
En kollega har haft en dårlig morgen. Din veninde sender en lang besked fyldt med frustration.
Din teenagesøn har problemer med kæresten.
Og ved frokosten på arbejdet begynder nogle kollegaer at tale negativt om en anden kollega, der ikke er til stede.
Klokken er ikke engang 14.00, og det føles allerede, som om du er helt tappet for energi.
Det hele går rent ind.
Du bliver irritabel eller får uro i kroppen og mærker hvordan dine øjne svier og hovedet føles tungt. Det eneste, du har lyst til, er RO og bare fem minutters fred.
Så hvad gør du? Går du ud og får en mundfuld frisk luft? Går du på toilettet og forsøger at få samling på dig selv? Eller prøver du med dybe vejrtrækninger?
Uanset hvad kan du være helt rolig – Der er ikke noget galt med dig.
Du bruger bare ubevidst din energi på alt det, der foregår omkring dig.
En del af menneskets natur
Vi mennesker er skabt til at registrere stemninger, følelser og forandringer omkring os. Det er faktisk en vigtig del af vores overlevelsesinstinkt. Gennem tusindvis af år har evnen til hurtigt at opfange uro og potentielle konflikter været med til at holde os i live.
Men det, der engang var en styrke, kan også blive en belastning.
For måske kommer du helt automatisk til at tage ansvar for stemninger, følelser og problemer, der egentlig ikke er dine?
Du mærker andres humør.
Forsøger at holde stemningen god.
Glatter tingene ud.
Tænker over, hvordan alle andre har det.
Og langsomt flytter du energien væk fra dig selv.
Mange af dem, jeg møder i min praksis, er ressourcestærke mennesker.
De passer deres arbejde, deres familie og deres ansvar.
Men indeni er de trætte. Ikke nødvendigvis fysisk – men mentalt.
Og måske er det ikke helt tilfældigt, at ordene mental træthed og metaltræthed minder så meget om hinanden.
For ligesom metal langsomt svækkes under konstant belastning, kan du også blive slidt, når du hele tiden er “på” for andre mennesker.
Og når du hele tiden registrerer stemninger, forventninger og reaktioner omkring dig, begynder du også ubevidst at bruge energi på dem. Og uden du nødvendigvis opdager det, begynder du at bruge energi på:
– konflikter, der ikke er dine
– stemninger, du forsøger at glatte ud
– følelser, du ikke selv har skabt
Og langsomt begynder energien at sive væk.
Sådan afhjælper du situationen
Start med at stille dig selv spørgsmålet:
“Er det her mit ansvar – eller er jeg bare vant til at tage det på mig?”
Du kan ikke styre andre menneskers humør, konflikter eller drama.
Men du kan begynde at blive mere bevidst om hvor meget energi, du vil bruge på det.
En enkel mental øvelse er at forestille dig en usynlig grænse omkring dig.
Ikke en mur. Ikke afstand. Bare et filter. Og prøv så at lægge mærke til:
- Hvilke relationer giver dig energi?
- Hvilke relationer dræner dig?
- Og hvornår kommer du til at tage ansvar for stemninger, der egentlig ikke er dine?
Når du begynder at skelne mellem sunde og usunde relationer, dit og deres, sker der noget vigtigt:
Du får langsomt din energi tilbage!
Pointen: Du må gerne mærke andre mennesker. Men du behøver ikke bære dem.
